lördag 26 september 2009

Höströjning

Höströjning står på schemat den här helgen. Idag har jag gjort allt det som är roligt. Planterat höstkrukor, blivit av med hela planteringskön (totalt över 40 plantor) och vandrat runt och pratat lite med blommorna. På min rundvandring stötte jag på en jätte häftig svamp, som inspirerade mig till att gjuta en liknande i betong. Tänkte göra en hel serie av dom i olika storlekar och ha i grupper lite här och där i rabatterna. Visar bilder när dom är klara. Så här ser orginalet ut.




Lite nya höstkrukor blev till. Snöflingan fick bo kvar i krukan efter sommaren för den hade fått så härlig lila färg på bladen, och så står den ju i full blom fortfarande.


Ljung, prydnadskål och alunrot.


Nu återstår bara alla tråkiga jobb. Diska alla krukor och ställa undan, bära bort alla utemöbler, städa vid planteringbordet, rensa dammen på löv osv. osv. osv.


6 kommentarer:

  1. Jättesnyggt! Ser fram emot svamparna...
    Karin

    SvaraRadera
  2. Höströja blir det nog för mig i morgon skulle jag tro. Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Ser med spänning fram emot att se din Stolta fjällskivling i betong. Har själv gjutit några plattor och de klassiska rabarberfaten i sommar. Fick verkligen blodad tand och kommer garanterat gjuta allt möjligt nästa sommar. PS. Du plockade väl svampen? Den är inte dum ihop med fisk.

    SvaraRadera
  4. Svamparna ska bli spännande att se...

    SvaraRadera
  5. Oh gud så kul, svampen var ju jättefin, ska bli kul att se dom du lagar :)

    SvaraRadera
  6. Så spännande att gjuta svampar! Visst är det bra mycket roligare att plantera fina krukor än att diska desamma senare. Men man har igen det om man är flitig och diskar dem nu istället för att ställa undan dem tills våren / gittan

    SvaraRadera