måndag 19 april 2010

Saker jag blir glad av

Det bästa med att vara trädgårdsintresserad är att man gläds över så små saker. Det krävs liksom inte så mycket för att ens dag ska bli bra.

Saker jag gläds åt just nu:

  • Dammen är redan full med liv. Paddorna har lagt ägg (säger man så?) och mängder med vatteninsekter simmar omkring.
  • Riddarsporrarna som jag köpte på höstrea sent förra året för en tia styck har överlevt vintern och är på väg upp ur marken.
  • Allium lökarna som jag satte i höstas är på väg upp, dom växer så det knakar, mätbart från dag till dag.
  • Vår hund roar sig själv genom att släppa sin boll i bäcken och sen jaga den när strömmen bär bort den.
  • I går gick jag barfota på stenplattorna som ligger i söderläge.
  • Längtan efter solvarma smultron är så stark att man kan nästan smaka dom.




9 kommentarer:

  1. Våren är verkligen förväntningarnas tid...

    SvaraRadera
  2. Här har våren kommit bra mycket längre än i Sverige. Det stämmer.Men det otroliga med svensk vår är att om någon vecka har ni hunnit ifatt. I Sverige det liksom exploderar. Helt fantastisk.
    (Att få dig lite mer avudsjuk: Nägra av smultron i min trädgård har fått blommor.)
    Anje

    SvaraRadera
  3. Jag fnissar alltid lika glatt när jag läser attt du blivit med gräsmatta... Jag ser dig framför mig, med ett litet finger som kliar sig i huvudet:-)
    Jag känner också doften av smultron här idag, och så ser jag din skojfriska hund med sin boll. Tack för såna här levande beskrivningar som gör morgonen till en fin tavla!
    Grattis till spirande reafynd, sånt går jag verkligen igång på:-)

    SvaraRadera
  4. Barfota lät aldra bäst i mina öron, som jag längtar efter det! Men din hund är för härlig som hittat på en egen lek / gittan

    SvaraRadera
  5. Vilken fin blogg du har! Och vad kul att du hittade till min! Underbart kul måste det vara att få omvandla en gräsmatta till trädgård. Jag drömmer också om smultron just nu!
    Ha det gott, Charlotta

    SvaraRadera
  6. Det är kul när man hittar sådant man hade glömt eller som man trodde kanske var dött! Små överaskningar!
    Karin

    SvaraRadera
  7. Här har vår lilla gräsmatta drabbats av snömögel, tror jag, den ser helt bedrövlig ut, men sipprutan blommar och det är något att glädjas åt.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Åh, smultron på strå!
    Snart, SNART!
    Tack för att du påminner mig!

    Kram Camilla

    SvaraRadera
  9. Visst blir man glad av vårens framsteg! Och så ledsen över bakslag, förstås. Här tror jag det är slut på snörisken, men vem vet, det är ju fortfarande ganska kallt...

    SvaraRadera