fredag 28 augusti 2009

En paus i trädgårdsarbetet

De senaste dagarna har vi haft fullt upp med att göra grusgångarna i trädgården. Vi har rallat sand och krattat grus tills musklerna värker. Men mer om det vid senare tillfälle. När allt blir klart tänkte jag köra en liten "före och efter" serie av bilderna. I väntan på det så visar jag lite vad som blommar hos oss nu.

Prästkragar är ett ogräs hos oss som vi kämpar febrilt med på våren. Men nån enstaka tuva som står på lämplig plats får vara kvar. Här står dom sista prästkragarna med vackert blå himmel som bakgrund.




Atlasblommorna sådde jag i juni, jag slängde helt enkelt ut en påse frön i rabatten. Nu har dom precis börjat blomma. Kanske lite väl sockersöta i färg och utseende, men jag gillar dom ändå.

H.C. Andersen blommar bara hos oss på hösten, för vårknopparna blir alltid rådjursmat. Men dom är värda att vänta på. Dom stod väldigt dåligt tidigare och var taniga och risiga. Men vi flyttade dom i våras och det har gett resultat.


Nyinköpta klätterrosen Penny Lane blommar för andra gången i den nyanlagda rosenrabatten. Hon doftar ljuvligt och har redan skjutit långa nya skott sen vi planterade i juli.



Favoriten Burgundy Ice. Inte mycket till doft, men desto vackrare. Bilden visar verkligen färgerna bra. En riktig sammetsros. Den planterades ockå i juli och blommar nu för andra gången, med över 30 knoppar.


Men nu ska vi ut i trädgården igen och slita. Härligt!

2 kommentarer:

  1. Ge mig lite av din energi är du snäll.. vilken otroligt vacker ros!!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar oxå rosen den är superb!
    Karin

    SvaraRadera