onsdag 19 maj 2010

Paddorna invaderar

Vi har ju som bekant fullt med padd-yngel i dammen. Och jag menar verkligen FULLT! Minst 3 par paddor valde att föröka sig i våran damm. Och det är ju fantastiskt. Det var ju precis därför vi byggde dammen, för att locka till oss djurliv till trädgården. Men det går nog lite till överdrift nu. Tänk om alla (eller dom flesta) yngel överlever!!! Vi kommer ju få en padd-invasion av bibliska proportioner.

Vi funderar på att skaffa lite guldfiskar (dom vi hade klarade inte vintern) som säkert livnär sig på en del av ynglen, så det skulle ju lösa problemet. Men jag är orolig att dom kanske äter upp ALLA yngel. Det vore ju inte bra.

En till anledning till att skaffa fiskar är att dom håller ju nere mygglarverna. Men det gör väl kanske padd-ynglerna också? Åtminstonde när dom börjar bli lite större och skaffar sig ben.

Oj vad svårt det är att ta ett så simpelt beslut som att skaffa fisk eller ej. Ni med erfarenhet av dammar/fisk/yngel, dela gärna med er av era tankar.


7 kommentarer:

  1. Problemet borde ju egentligen lösa sig själv... om grodorna blir för många då finns det inte mat till dem alla... selektion enl. Darwin dvs. de starkaste överlever. Men jag hade nog tänkt som du, man vill hu inte ha trädgården översvämmad av grodor även om några stycken är trevligt =)

    SvaraRadera
  2. Förra sommaren såg jag två grodor i dammen och nu önskar jag ju att de skulle yngla av sig...men ärligt talat tror jag inte du får invasion...efersom de lägger så många ägg måste det vara stort svinn...

    SvaraRadera
  3. Jag tror inte heller att det blir några större problem. Förra året såg jag också massor med yngel i vår damm men sedan blev det kanska lugnt ändå.
    Ha det bra.
    Anje

    SvaraRadera
  4. Paddor är ju ett välkommet tillskott i trädgården och jag tror inte heller att invasionen är så trolig. Ni kan ju vänta med nya fiskar tills paddorna tagit sig upp ur dammen.
    Kram, Karin

    SvaraRadera
  5. Kul med så många yngel ändå. Jag har inte sett till mina kompisar ännu i år. Du får rapportera om utvecklingen.
    Karin

    SvaraRadera
  6. Jag går själv med fisktankar. Vi får väl se. Vad har du tänkt dig, guldfisk? Grodor och paddor är kul, glädjedjur har jag läst, så jag hoppas jag snart får se många, många hos dig :)

    SvaraRadera
  7. Min erfarenhet är att fiskarna (vi har Koikarp och Guldid samt 100-talet guldids yngel) och de äter inte rent på varken paddornas eller grodornas yngel. Utan det brukar vimla av dem på vårkanten...inte alltid så trevligt=(
    Såg att du skaffat guldids yngel och det är ju bra fisk på att just äta mygglarver.
    Lycka Till!

    SvaraRadera